Vorige week vond de negende editie plaats van het jaarlijkse Pitching Forum van Screen Talent Europe. CineSud selecteerde Yentl Vlachos als Limburgse deelnemer aan het Forum dat plaatsvindt tijdens The Norwegian Short Film Festival in Grimstad. In totaal presenteerden twaalf jonge, opkomende filmmakers hun projecten voor een jury en publiek. De winnaar werd uiteindelijk de 28-jarige Zweedse filmmaker Yousra Said met haar film Doki doki!.
International Pitching Forum 2024
Het Screen Talent Europe Pitch Forum is een samenwerking tussen partners binnen het Screen Talent Europe-netwerk - dat talent hubs en emerging filmmakers uit heel Europa met elkaar verbindt - en vindt jaarlijks plaats tijdens The Norwegian Short Film Festival in Grimstad. CineSud is Nederlandse partner in Screen Talent Europe en gatekeeper voor dit project. Deelnemers maken kans op €4.000 voor een nieuw kortfilmproject, en krijgen bovendien toegang tot industry- en netwerk-activiteiten van het festival, allemaal op kosten van CineSud en het Screen Talent Europe-netwerk. Het industry programma omvat onder meer trainingen, masterclasses en een receptie met aanwezige Screen Talent Europe partners en filmtalenten uit heel Europa.
Yentl Vlachos over haar ervaring
Yentl Vlachos werd afgevaardigd door CineSud als Limburgse deelnemer aan het Forum. Yentl presenteerde haar project Wet Boy aan een professionals jury en publiek. De film gaat over Sef, een 19-jarige jongen uit Limburg, die worstelt met zijn seksualiteit en verliefd wordt op zijn beste vriend. Wet Boy volgt Sef op zijn reis van zelfontdekking en acceptatie, terwijl hij geconfronteerd wordt met de uitdagingen van identiteit en liefde in een conservatieve omgeving.
Yentl heeft een bijzondere tijd gehad tijdens het Pitching Forum in Noorwegen: "Het was echt geweldig. Interessant, intrigerend, spannend en heel inspirerend om met makers uit diverse Europese landen samen te werken en samen te sparren," vertelt de regisseuse.
Op dinsdag 11 juni kwam Yentl aan in het Noorse Grimstad. "Vroeg in de middag kwam ik aan. Ik heb toen wat gewandeld en de omgeving verkend. De volgende dag kregen we een workshop pitchen vanuit Mediefabrikken. We leerden onder andere hoe je een pitch vorm geeft, hoe je als autonome maker het project kunt verbinden met jezelf, het gebruik van het juiste vakjargon en hoe je ontspannen voor een groep staat. En ook wat voor opbouw bij het pitchen belangrijk is. Dat je de mooiste momenten van je personage bijvoorbeeld vertelt en niet elke scene doorloopt. En dan oefen je je pitch voor een aantal mensen. Dat doe je steeds als duo of trio."
In de avond was er tijd voor ontspanning. "We hebben met de groep veel gekletst, genetwerkt en zelfs vrienden gemaakt." Op donderdag was het dan zo ver: de pitch voor de jury en geïnteresseerd publiek. Yentl: "Super spannend natuurlijk. Zwetende handjes en trillende benen. Maar het is gelukt: ik was tevreden met mijn pitch. Ik denk alleen dat ik iets teveel aan het verkopen was en te weinig aan het vertellen was als mens en maker. Dus ik heb helaas niet gewonnen, maar de grootste prijs is dat ik naar Noorwegen mocht. Ik heb hele leuke mensen leren kennen en een super leerzame workshop gevolgd. En op de laatste dag - het is tenslotte het The Norwegian Short Film Festival - heb ik twaalf short films bekeken van internationale makers."
Over de vraag of Yentl het andere filmmakers aan zou raden hoeft ze niet lang na te denken. "Internationaal netwerken met mede filmmakers is heel waardevol. Je leert toch hoe je jezelf beter onder woorden kunt brengen in een andere taal. En hoe je op een toegankelijke manier leert netwerken. Want je kunt wel naar festivals gaan, maar je moet ook weten hoe je echt in contact komt met mensen. En het is natuurlijk heel waardevol om te weten hoe je je pitch pitcht."